Навчаємося дистанційно

ТАРАС ШЕВЧЕНКО

“Сон” (“У всякого своя доля...”)

Нажміть на зображення, щоб їх збільшити

СОН (КОМЕДІЯ)
Прочитайте поему 
Тараса Шевченка «Сон (Комедія)».
Текст твору можна знати за посиланням:
http://litopys.org.ua/shevchenko/shev128.htm





1.             Яким чином на початку твору характеризуються різні долі людей, їх характери, вчинки, поведінка?
2.             Чому Тарас Григорович вважав, що немає Господа?
3.             За що у творі висміюються ті, хто «отечество любить»?
4.             З якою метою герой вирушає у підхмарну подорож?
5.             Чому край у творі названо неприязним, Україна — «безталанна вдово»?  Про що свідчить прощання героя із рідною землею? У чому поет вбачає красу рідної землі?
6.             З приводу чого у ліричного героя виникає душевний неспокій, милуючись Україною?
7.             З яким питанням звертається поет до Бога? Про що воно свідчить?
8.             Що бачить поет у Сибірі? Як він описує його мешканців?
9.             Розкажіть про епізод, у якому автор описує царя, царицю  та їх оточення. Якими є відносини між цими людьми?
10.         У чому виявилося ставлення поета до Петра І і Катерини? За що він їх таврує?
11.         З приводу чого сумує Т. Шевченко над долею України?
12.         Що висміює Т. Шевченко на прикладі діяльності чиновників?
13.         У чому вбачає поет зневажливе ставлення до рідної мови, а значить до народу, його культурної спадщини?
14.         Від чого ліричний герой прокинувся зі сну?  Чому сон для оповідача — це чудне диво?

Зверни увагу!  Авторське визначення поеми – «комедія» - вказує на комічний, сатиричний характер твору. Проте комізм тут поєднаний з трагізмом. Поема відзначається панорамністю у змалюванні «темного царства» (І.Франко).
Назва поеми несе певне ідейне навантаження. В українській літературі часто використовувалась метафора сну, від якого народ скоро повинен прокинутись. Поет показує старшні картини самого цього сну. Більш того сон стає сатиричним прийомом, який дає поетові волю в сатиричному, гіперболізованому та символічному змалюванні суспільних вад. Слід визначити, що Т. Шевченко часто вдавався до такого прийому зображення і для виявлення своїх істинних настроїв, і для виявлення настроїв персонажів. Таким прийомом зображення написані твори «Сон» (1844), «Сон» (1847), «Сон» (1858), «Сестрі» (1859), «Поставлю хату і кімнату» (1860), «Буває, в неволі іноді згадаю» (1850), сон Оксани в поемі «Слепая», сон дівчат у «Відьмі», сон Марини в поемі «Марина», сон автора в повісті «Прогулка».
Форма розповіді героя про бачене у сні досить поширена в літературі. У поемі Шевченка вона є засобом реалістичного мотивування фантастичних подій, надзвичайних картин і сцен, чудесних метаморфоз. Поема побудована як широкий панорамний огляд.




1.            Сон в однойменному творі Т. Шевченка — це фантастика, казка чи реалії тогочасної дійсності?
2.            Для чого поет страшні реалії тогочасного життя відтворив у сні? Про яке життя мріяв митець?
3.            Створіть візитку картку поеми «Сон» Т.Шевченка за схемою
№, з/п
Відомості про твір
Аналіз твору
1
Історія написання

2
Тема

3
Ідея

4
Основна думка

5
Жанрова своєрідність

6
Сюжетна основа

7
Композиція


4.            Яке значення в художньому світі твору має образ ліричного героя?
5.            Зверніть увагу на епіграф до поеми. Чому автор взяв саме ці слова?
6.            Чому Шевченко обрав саме жанр комедії, а не повісті, щоденника?
7.            Які образи у творі є алегоричними? Доведіть свою думку. Чому Шевченко не змалював у поемі образи реально, а надав їм фантастичних контурів сонних примар?
8.            Який образ українського села ви можете усно намалювати після прочитання поеми?
9.            Наведіть уривки з тексту пройняті сарказмом, гумором, сатирою.
10.       Розкажіть про використання методів контрасту та ґротеску в творі.
11.       Що таке умовність і яка його роль в поемі?
12.       Які почуття вклав поет у твір? Доведіть свою думку посиланням на текст.
13.       У чому виявляється новаторство поета при написанні поеми «Сон»?
14.      Схарактеризуйте образну систему поеми, використовуючи метод ґронування.
15.       Вивчити уривок із поеми напам'ять (на вибір).

Коментарі

Популярні публікації